Wednesday, November 09, 2011

Vài suy nghĩ khi đọc bài viết "Gaddafi: 'He died an angry and disappointed man' "

30 October 2011 Last updated at 23:25 GMT

Gaddafi: 'He died an angry and disappointed man'

By Katya Adler

BBC News, Misrata


Katya Adler meets members of Gaddafi's inner circle

Bombed-out devastation is pretty much all you see when you drive in to Misrata.

A few men sit on shabby orange sofas in front of the rubble that lines the main road. The only real sign of life here is the newly-dubbed Misrata Museum where weapons seized from Gaddafi loyalists and other spoils of war are displayed and gloated over.

But one of Misrata's prized trophies is very much hidden from public view.

Mansour Dhao Ibrahim is one of Libya's most wanted - a man believed to have ordered the killing, rape and torture of the opponents of Col Muammar Gaddafi.

It is thought he knows the whereabouts of several mass graves of anti-Gaddafi fighters.

Mansour Dhao's interrogation was briefly stopped to allow us to talk to him. He was sitting crossed-legged and bare-foot on the floor when we met him, a Koran in front of him and a slightly blood-smeared mattress beside him.

A trusted member of Col Gaddafi's inner circle, Mansour Dhao was captured with him in Sirte. He provides a rare insight into the former dictator's state of mind in his last hours and days.

"Gaddafi was nervous. He couldn't make any calls or communicate with the outside world. We had little food or water. Sanitation was bad," he told me.

"He paced up and down in a small room, writing in a notebook. We knew it was over. Gaddafi said, 'I am wanted by the International Criminal Court. No country will accept me. I prefer to die by Libyan hands'."

Suicide mission

Mansour Dhao said Col Gaddafi then made the decision to go to his birthplace, the nearby valley of Jarref. I asked if it was a suicide mission.


The convoy of vehicles in which Col Gaddafi was travelling was hit by a Nato air strike in Sirte


"It was a suicide mission," Mansour Dhao said. "We felt he wanted to die in the place he was born. He didn't say it explicitly, but he was going with the purpose to die."

But Col Gaddafi's plan was thwarted - his convoy was bombed by Nato.

The once-feared dictator scrambled into a water pipe for cover. That is where he was found and captured.

With him inside the water pipe was Huneish Nasr, Col Gaddafi's personal driver.

When we spoke to him at the detention centre, he was wearing the same bloody shirt he was wounded in that day.



Start QuoteHe thought his people should love him until the end. He felt he had done so many good things for them and for Libya”
End Quote
Mansour Dhao



Aide to Col Gaddafi
He said: "Gaddafi got out of the pipe. I stayed inside. I couldn't get out. There was such a crowd of fighters.

"Gaddafi had nowhere to go. He was one man amongst many and the fighters were shouting, 'Gaddafi, Gaddafi, Gaddafi'."

Huneish Nasr was nervous and clearly mindful of his captors, two of whom stood with us in the room, their arms folded.

His black eyes darted around the room.

He insisted over and over that the fighters who captured Col Gaddafi did not shoot when they came towards him.

'Angry and disappointed'

He said Col Gaddafi did not seem surprised to see them approach. He said he seemed resigned.

But Mansour Dhao believes Col Gaddafi died an angry and disappointed man.


His home and his regime have been destroyed but after Muammar Gaddafi, Libya's future is uncertain

"He thought his people should love him until the end. He felt he had done so many good things for them and for Libya. He also felt betrayed by men who had seemed to be his friends, like Tony Blair and Silvio Berlusconi," he said.

When I asked about terror and torture, the men were less forthcoming. They fear for their lives. If found guilty in Libya, Mansour Dhao could be hanged.

Still, while waiving any personal responsibility, Mansour Dhao spoke about crimes of the Gaddafi regime that are well-known but rarely confirmed by a Gaddafi loyalist.

He said opponents of Col Gaddafi were tortured, that he openly sponsored international terrorism and that the Lockerbie bombing was planned by Gaddafi's external security.

He said one of Gaddafi's most terrible moments was when he ordered the mass murder of around 1,200 essentially political prisoners in Abu Salim jail in Tripoli back in 1996.

The fate of Mansour Dhao and Huneish Nasr is uncertain.

Will the fighters of Misrata hand over their prisoners, along with their weapons and their newly-found power, to the new transitional authorities in Libya?

Or will regional rivalries blight Libya's future before the problems of the past are solved?

_____________

What do you think ?

Các anh chị nghĩ thế nào, có ý kiến phê bình gì qua bài viết "Gaddafi: 'He died an angry and disappointed man'" ?

Kết cuộc của những tên độc tài đều Ô NHỤC như nhau, trước sự chết đều trở thành hèn hạ .
Khi còn quyền hành trong tay, những tên độc tài tàn bạo tự cho chúng cái quyền được GIẾT người mà không hề nghĩ sẽ có ngày chúng cũng phải bị NGƯỜI giết như những con chó .

Trên đây là một số nhận định của Katya Adler về tình hình Libya, còn ở VN thì sao ?

Bè lũ phản quốc CƯỚP NƯỚC DIỆT CHỦNG BÁN NƯỚC Việt gian cộng sản VN sau 37 năm CƯỚP trọn đất nước, chúng đã và đang hủy diệt tất cả mọi tinh hoa của dân tộc Việt, đã và đang ngang nhiên, công khai BÁN NƯỚC VN cho ngọai bang dưới nhiều hình thức, vẫn an nhiên với sự tiếp máu của "thế giới tự do" và cả những kẻ to mồm "chống cộng" vẫn tiếp tục bơm hơi tiếp máu nuôi lũ bán nước này để duy trì chế độ ĐỘC tài ĐỘC đảng, một chế độ buôn nòi bán giống đáng GHÊ TỞM nhất, đáng PHỈ NHỔ nhất, Ô NHỤC nhất trong lịch sử Việt mấy ngàn năm.

Lấy tội ác của Gadhafi so sánh với TỘI ÁC của bè lũ súc sinh cộng sản VN thì chả thấm vào đâu, "thế giới tự do" vì quyền lợi của họ có thể "không biết" nhưng dân tộc VN mà không biết thì quả thật "đáng tội" nghiệp .

Những người VN BỊ MẤT NƯỚC vào tay bè lũ Việt gian cộng sản VN còn học thêm bài học gì qua tình hình Libya và cái chết của độc tài Gadhafi, và bên cạnh đó, học thêm được bài học kinh nghiệm gì qua Cuộc Xuống Đường của người dân Syria chống lại tên độc tài Assad ???

Hiển nhiên, người dân Syria không phải "lên giường" giăng biểu ngữ chống lại tên tổng thống độc tài đang cầm quyền Syria và GIẾT dân Syria !

Người dân Syria đã và đang Xuống Đường CHỐNG lại cầm quyền của họ và họ đã đổ nhiều máu để đòi TỰ DO và QUYỀN LÀM NGƯỜI với gần 4000 người nằm xuống và sẽ còn tiếp tục hy sinh để chiến đấu .

Người dân Syria đã và đang tiếp tục Cuộc CÁCH MẠNG LẬT ĐỔ cầm quyền độc tài ở Bắc Phi và Trung Đông đã và đang bừng lên khắp thế giới.

Đã đến lúc nếu không muốn nói là quá muộn, dân tộc VN phải nhìn ra kẻ thù chính đã hủy diệt quê hương nòi giống không ai khác hơn là bè lũ cộng sản VN

Trò hề đội quốc tặc hồ chí minh, đội cái đảng PHẢN QUỐC CƯỚP NƯỚC csVN và cờ máu trên đầu xuống đường "chống tàu xâm lược" nhằm mục đích giải vây cho csVN qua khỏi áp lực "CPC" danh chánh ngôn thuận, rửa bộ mặt BÁN NƯỚC nhớp nhúa của csVN, tuyên truyền giùm cho lũ thú vật Việt cộng này cũng "biết lo bảo vệ đất nước" !.

Trước ống kính thế giới, dân VN đang đội hồ chí minh trên đầu, đội đảng csVN và cờ MÁU trên đầu, dân VN "đang đồng tâm " với "lãnh đạo" là đảng csVN cùng "chống ngọai xâm" ! THẬT là một TRÒ HỀ TRƠ TRẼN, TRÂN TRÁO, BỈ ỔI để rồi ngay sau đó thì cũng chính lũ Việt gian csVN và tay sai "Stop it" !

TRÒ HỀ dị hợm này đã được diễn đi diễn lại nhiều lần khiến cho những người sáng suốt vừa lợm giọng vừa buồn cười, những người thật tâm lo lắng cho sự tồn vong của đất nước xót xa tủi nhục khi trên đầu dân tộc VN đã và đang có một lũ khốn nạn BÁN NƯỚC cầu vinh là lũ chó đẻ csVN "cai trị".

Nhiều "bình lọan gia" cò mồi vấn cứ nhập nha nhập nhằng giữa những "cuộc xuống đường" với cờ MÁU đỏ sao vàng, với hình quốc tặc hồ chí minh, với cái đảng BÁN NƯỚC csVN trên đầu khi đề cập tới "Cách Mạng Hoa Lài" làm những người biết chuyện lợm giọng .

Chỉ có những kẻ u mê ám chướng mới nghĩ rằng lũ súc sinh csVN "yêu nước" và sẽ "bảo vệ tổ quốc".

Bè lũ thú vật csVN còn cầm quyền, dân VN còn nô lệ, đất nước VN chỉ là một vũng lầy Ô NHỤC dưới sự chà đạp của chúng, của lũ phản quốc BÁN NƯỚC Việt gian Việt cộng này, dân Việt đừng hòng chống được giặc ngọai xâm .

Lũ GIẶC Việt cộng CHÍNH là ký sinh trùng đã và đang hút cạn mầm sống, đã và đang TRUYỀN ĐỘC để hủy diệt đất nước và con người VN, hơn ai hết trí thức và kẻ sĩ VN phải biết .

Những kẻ nào còn tiếp tay nuôi dưỡng, duy trì lũ phản quốc CƯỚP NƯỚC DIỆT CHỦNG BÁN NƯỚC csVN là đồng lõa BÁN NƯỚC DIỆT CHỦNG vậy .



Chân thành cám ơn Quý Anh Chị ghé thăm "conbenho Nguyễn Hoài Trang Blog"
Xin được lắng nghe ý kiến chia sẻ của Quý Anh Chị trực tiếp tại Diễn Đàn Paltalk:
1Latdo Tapdoan Vietgian CSVN Phanquoc Bannuoc .

Kính chúc Sức Khỏe Quý Anh Chị .



conbenho
Tiểu Muội quantu
Nguyễn Hoài Trang
10112011

___________
CSVN là TỘI ÁC
Bao che, dung dưỡng TỘI ÁC là đồng lõa với TỘI ÁC


No comments: